Waar alle belangrijke concurrenten van Unilever een duidelijke focus hebben (Nestlé en Danone: voeding; Procter & Gamble en Colgate-Palmolive:non-food), hield Unilever altijd vol op beide paarden te kunnen wedden.
Tot afgelopen vrijdag: op een beleggersbijeenkomst in Parijs werd voor het eerst duidelijk gemaakt dat de focus meer op non-food zal komen te liggen.
Unilever-volgers konden via de aan- en verkopen van bedrijfsonderdelen die Unilever deed, al zien wat de richting was die het bedrijf heeft gekozen.
Het Amerikaanse pindakaasmerk Skippy ging er onlangs uit, net als de diepvriesmaaltijdactiviteiten in de Verenigde Staten en eerder al, in Europa.
Persoonlijke verzorging bij Unilever
Grote overnames waren er de laatste jaren vooral bij non-food: het Russische persoonlijke verzorgingsbedrijf Kalina, het Amerikaanse Alberto Culver (shampoo en conditioner) en de verzorgingsproducten van Sara Lee.
Beleggers kunnen er vrij zeker van zijn, dat in de levensmiddelentak van het concern verder wordt gesnoeid. Mogelijk zijn er op de achtergrond al zakenbankiers bezig met het inrichten van de etalage. De Europese soep,
vlees en sauzen van Unox, Calvé en misschien zelfs Unilevers allergrootste merk, Knorr, zouden er op termijn best eens uit kunnen.
Topman Paul Polman bevestigde dat vrijdag min of meer in Parijs: “Je hebt ons desinvesteringen zien doen, maar er valt nog wel een beetje meer te doen,” aldus Polman.
Groei opkomende markten
Unilever wil naar een jaaromzet van 80 miljard euro, bijna het dubbele van wat nu wordt omgezet. Voor groei zijn investeringen nodig die alleen gefinancierd kunnen worden bij voldoende hoge winstmarges. En de marges in non-food liggen structureel op een hoger niveau dan in voedingsmiddelen. Ook dat maakt de keuze voor non-food verstandig.
Het afstoten van voedingsdochters zal vooral in West-Europa en Noord-Amerika plaatsvinden, want Unilever wil haar aanwezigheid in snelgroeiende economieën niet kleiner maken. En juist in opkomend Zuid-Amerika en
Zuidoost-Azië is het omzetaandeel van voeding nog relatief groot.
Maar met het meer volwassen worden van veel markten zal dat aandeel vanzelf slinken. Unilever werkt er al hard aan: Cif is op de markt gebracht in China en de schoonmaakmiddelen van Domestos in Argentinië, Pakistan en Sri Lanka.
De keus tussen soep en zeep is gemaakt, eindelijk. Het zal de waardering van het aandeel Unilever ten goede komen.
Patrick Beijersbergen is verbonden aan de Verenigingvan Effectenbezitters (VEB) en auteur van de boeken 'Beleggen Kun je Zelf' en ‘Wat en Hoe met Geld’. De auteur bezit aandelen Unilever.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl